Hanneke in Suriname

Dag 5, 6, 7, 8 en 9

De afgelopen dagen zijn wij naar het binnenland geweest. Wat bijzonder om dat mee te maken, zeg. Het was echt het paradijs. Wat een avontuur!

Vrijdagochtend om 6 uur moesten we in Paramaribo zijn, dus hadden we afgesproken met chauffeur Kenneth dat we om 5 uur zouden vertrekken. Midden in de nacht stond onze wekker dus! We hadden in de planning om nog lekker te douchen (aangezien we verwachtten dat dat in het binnenland niet kan) en onze benen te scheren, deed ons water het niet! Dus was het midden in de nacht en niemand kon douchen, tanden poetsen of plassen. Natuurlijk kwam het allemaal een beetje goed en om half 6 waren we on our way naar Paramaribo. Na een busreis van 3 uur kwamen we aan in Atjoni. Atjoni is de plek waar de weg ophoudt en je verder moet reizen per boot. Het was midden op de dag en dus super heet en wij stonden ons uiteraard helemaal in te smeren met zonnebrand, terwijl de gezellige Surinamers uit onze groep hun dikke vesten en lange broeken aantrokken. We waren even bang dat we gek waren, want echt álle Surinamers hadden een spijkerbroek aan, dichte schoenen en een dik vest of blouse aan. Sudès, onze reisleider, vertelde ons dat ze dat deden omdat de zon extra heet voelt op hun bruine huid. De bootreis was prachtig. We zaten een uur lang met een dik zwemvest op een wankel bootje (Koreaal) te genieten van alle prachtige bomen en het water wat lekker op ons spetterde.

Toen we aankwamen op ons paradijs, vertelde Sudès dat we op een eiland waren dat ‘Knini Paati’ heette en dat het alleen voor ons was. Wat was dat mooi! Wij zaten met z`n zessen in één huisje mét douche en wc (zonder deur er naartoe) en er was een gezamenlijk hutje met open keuken waar elke dag voor ons werd gekookt. Ik denk dat mijn reisgenoten in hun blog hebben staan: ‘… waar elke heerlijk voor ons werd gekookt’, maar aangezien ik elke dag twee keer rijst nu al hartstikke zat ben, laat ik het woord ‘heerlijk’ maar achterwege.

Verder was het heerlijk. De eerste dag konden we lekker in de soela’s chillen (stroomversnellingen), behalve als we een wondje hadden, want de piranha’s die er zwemmen komen op bloed af. ’s Avonds zijn we nog kaaimannen gaan spotten (soort van krokodillen) maar helaas is het water in deze droge tijd te laag voor de kaaimannen om aan de waterkant te zitten. Dat vond ik niet zo erg, ik vond het al eng genoeg, in het donker in zo’n bootje wat bijna elke bocht tegen een rots aan stoot en heel erg wankelt.

Na heerlijk te hebben geslapen in een blokhut onder een klamboe stapten we uit onze blokhut en hadden het mooiste uitzicht ooit. De rivier hadden we de hele nacht gehoord en het was zo mooi om hem te zien bij het uit bed stappen. Het ontbijt was goed verzorgd en na het ontbijt zijn we een aantal echte binnenlanddorpjes gaan bekijken (voor de niet-wetende onder ons: binnenland is het gedeelte van Suriname dat bestaat uit oerwoud en rivier, geen stad, maar er zijn ook dorpjes waar mensen voor onze principes nog heel primitief leven). We zijn op een groot dorp geweest en het heeft echt veel indruk om me gemaakt. We mochten geen foto’s maken van de mensen die er leefden, want ze geloven dat we dan hun ziel meenemen met de foto. Alle vrouwen in het dorp droegen lange doeken (tot over de knie) van blauw en wit, de kleur van de rouw, omdat er iemand overleden was. Daarom waren de vrouwen ook cassavebrood aan het bakken. Een heel bijzonder gezicht, en gelukkig mochten we een foto maken van het brood. We mochten het ook even proeven! Verder zagen we in het dorp veel mensen die geen Nederlands konden en veel kinderen die naar ons kwamen kijken en zwaaiden. Dit was écht een heel andere cultuur dan wij gewend zijn. Het was super warm en na een bootritje kwamen we weer aan op ons eigen eiland. Daar was de lunch weer klaargemaakt en na dat eten mochten we lekker chillen in de soela’s. Heerlijk om te verkoelen in dat water en ondertussen heerlijk bruin te kleuren.

Vervolgens moesten we onze lange kleren aantrekken om te gaan wandelen in het bos. Maar dat is wel iets heel anders dan het Staphorsterbos dat ik gewend ben, het was een heuse jungle! We moesten continu naar beneden kijken omdat het gevaarlijk is als je op een slang gaat staan (!!!) en als we de bomen wilden bekijken, moesten we stilstaan. Ik heb genoten van de supermooie natuur en me verbaasd over bomen die kunnen lopen of bomen waar je in kunt staan, zodat je lucht kan zien als je naar boven kijkt, omdat ze hol zijn van binnen.

We zijn daar nog een nachtje wezen slapen, nadat we op ons diner hadden gewacht omdat de zelf gevangen vis pas om half 11 klaar was. De volgende morgen zijn we weer naar huis gegaan en konden we terugkijken op een geweldig weekend waarin een super bijzondere ervaring én een snufje Surinaamse cultuur rijker zijn geworden.

PS: Foto’s komen zo af en toe, ons internet is super onstabiel en onbetrouwbaar dus ik kijk een beetje wanneer dat kan enzo. Liefs!

Reacties

Reacties

Dita

heej
wat leuk zeg dat je zo uitgebreid vertelt hierover! Ik krijg er een goed beeld van. Het lijkt me heel erg leuk om mee te maken en te zien allemaal. En ik kan me ook wel voorstellen dat bepaalde dingen eng zijn...
Ben je al bruin(er) geworden?? Of is het zo heet dat je voortdurend uit de zon blijft?
Sterkte met de rijst, ik zou er ook zat van worden!!
kussss mama

Maren

Hanneke!
Wat super vet om je verhalen te lezen! Klinkt echt heerlijk allemaal, ben wel jaloers hoor!
Geniet er nog lekker van, en als je terug bent gaan we snel meeten met de band zodat we al je verhalen kunnen horen en foto's kunnen zien :)

Liefs!

Marjon

Gaaf Han om te lezen allemaal. Wat een avontuur!
wauw.. lfs Marjon

Daphne

Hooooooooooooooi schatje!

Allereerst wat liefde! Bij deze.

Leuk om je blogs te lezen! Echt gaaf hoor! Wat moet ik me voorstellen bij lopende bomen?

Verder kan de antropoloog in mij het niet laten om je er even op te wijzen dat 'primitief leven' niet bestaat! Dat impliceert dat ze zich nog moeten ontwikkelen tot een bepaald stadium; dat waar wij zijn. Het is gewoon de inheemse cultuur van Suriname! Wel gaaf hoor, alle dingen die je ziet en meemaakt!

Lieeeeeeeeeeefs,
Daphne

Nieke

Wauw wauw wauw, steeds erg leuk om te lezen hoe je het daar hebt! Ben ook erg benieuwd naar foto's :)

Groetjes aan Jaap!

Liefs van de familie Haasjes !

Wilco Schutte

Prachtig om je reisverhaal te lezen. Vooral over de jungle. Voor ons is het al bijna een jaar geleden dat we er waren, maar ik wil direkt wel terug. Geniet er van. Vooral van het relaxte leven in Su. Heel anders dan het gehaaste Nederland.

Aly Hilberts

Kan het toch niet laten om nog even te reageren: Fantastisch dat jullie het zo goed hebben en nu al zoveel hebben gezien. Jammer dat je niet van rijst houdt, want die korrels zul je vaak langs zien komen evenals de kip.
Maar de eethuisjes (bv op blauwgrond) hebben ook heerlijke mie-gerechten en de officiele eethuisjes zeker ook veel variatie. Hebben jullie al souto-soep gegeten? een echte aanrader!!! Mu ga ik echt slapen en waarschijnlijk dromen over Switi sranang! groetjes Aly

Karijn

Wauw, fantastisch Han! Enorm leuk om al je verhalen te lezen, geniet ervan !
Liefs

Dinie

Wat maken jullie nu al veel mee zeg, of kan het ook alleen maar nu en moet je gauw vol aan de bak op school?
Ik zie je al lopen in de jungle, rondspeuren of er een slang is, ggrrr.
Weer terug in Nld dus NOOOIITT meer rijst??
zie uit naar je volgende verslagen, groetjes aan m'n neef.

Luca

Goh, ik heb ook eindelijk je blog ontdekt. Ik dacht elke keer "waar hebben ze het toch over in onze mails..?", maar gewoon even gegoogled op 'Hanneke Suriname' et voila.

HANNEKE. SLANGEN! Doe please normaal. Ik zou liever door de lianen slingeren, slangen bah bah bah.
Verder lijkt het me echt heerlijk, maare.. je was daar toch voor school? :P Of moet ik gewoon verder lezen?
En hoe weet je nou met welk wondje je wel of niet in die Soela's mocht? Vet eng! Straks heb je ineens een piranja aan je teen zitten!

ENJOY LIEVERD. Ik vind dit zo tof, dit avontuur van en voor jou! VET.

LIEEEEFS.
Luuc

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!