Hanneke in Suriname

Dag 50, 51, 52, 53, 54, en 55

Afgelopen zaterdag was dag vijftig. Die dag was er een dienst in onze kerk, speciaal voor jongeren en Jaap, Jeffrey en Ilse hadden meegeholpen invulling te geven aan de dienst. Ze hadden een paar van ons gevraagd om te zingen tijdens de dienst, dus zaterdagavond eindelijk weer eens lekker gezongen! Genieten.

Zondag was een gewone dag als alle andere zondagen en maandag moest ik invallen in groep twee. Ik had in de planning om mijn lessenserie over Nederland te geven deze week, elke dag Ă©Ă©n les, maar de les van maandag verviel dus al omdat ik in groep twee moest staan. Wat een dag. WĂĄt een drukke kinderen en wat is het overduidelijk dat ze doorhebben dat ik een echte bakra (blanke) ben. Ze accepteren het gezag niet zo snel. Hard werken en veel improviseren, maar wel weer een hele ervaring.

Dinsdag begon ik dan met mijn lessenserie. In mijn klas staat een nieuwe leerkracht, een juf die net is afgestudeerd. Zij deed de hele dag haar lessen en ik mocht aan het einde van de dag de eerste les van mijn Nederlandse lessenserie geven. Ik vertel elke dag een verhaal over een jongetje dat naar Nederland reist en daar van alles ziet. Elke dag vertel ik verder, de eerste dag is het lente, dan zomer, herfst en winter en zo laat ik alles een beetje aan bod komen. De eerste dag, dinsdag dus, had ik mijn laptop meegenomen en liet een aantal plaatjes zien. De kinderen wisten niet wat ze zagen en zaten allemaal voor de laptop gedrongen! Vooral de trein en de flat waren erg indrukwekkend voor de kinderen (“Allemaal huizen op elkaar?? Daar wonen veel mensen in!”). De dropjes vielen niet bij alle kinderen goed, ik heb er vijf van de veertien teruggekregen en een meisje noemde het dropje ‘bitter’. Haha!

Woensdag vervolgde ik mijn lessenserie. Woensdag ben ik begonnen met de Lente en ben ik met de kinderen tulpen gaan vouwen. Leuk hoor, alleen noemen de kinderen het steeds een roos. De juf vond dat ik het verhaal heel enthousiast vertelde, maar als ze het onderdeel ‘tulpen vouwen’ had beoordeeld, had ze het niet zo goed beoordeeld, zei ze. Dit omdat zij hier heel anders tulpen vouwen. Hoe productgericht is dat. Ik zei: “Maar je hebt hier toch helemaal geen tulpen?” De juffrouw antwoordde: “Nee, maar je hebt wel van die waterlelies, die lijken erop.” OkĂ©.

Donderdag ging het over de zomer. De kinderen blijven verbaasd over de mooie plaatjes die ik laat zien, inmiddels op mijn telefoon omdat die laptop toch niet zo goed werkte (“Ik kan het niet zien!”). Ze zijn erg geboeid en kunnen niet wachten tot ik het verhaal verder vertel. Toch apart, zo buiten hun leefwereld en toch zo enthousiast. Ik word er ook enthousiast van! Vandaag had ik een kleurplaat van een strand uitgedeeld en er even over gepraat. Daarna mochten ze hem inkleuren. De eerste vraag: “Juf, mogen we zelf weten welke kleuren?” Haha! Zou de juf dan normaal zeggen: “Kleur de golven blauw. Leg je potlood neer. Iedereen klaar? Kleur het shirtje van het eerste meisje rood. Leg je potlood neer. Iedereen klaar?” Ik weet het niet. Het zou me niets verbazen.

Ook grappig en opvallend is dan dat de kinderen op de kleurplaat bruin worden ingekleurd. Natuurlijk!

Ben benieuwd hoe morgen mijn les over de herfst zal gaan, en dan ein-de-lijk mogen de kinderen werken over de winter. Ze denken namelijk alleen maar aan sneeuw als ze aan Nederland denken.

Vandaag was ik ook mn brood vergeten (tweede keer deze week), maar dat was niet erg, want Ă©Ă©n van de juffen trakteerde, dus ik kon om tien uur ’s ochtends wel rijst eten. Haha!

Overmorgen over drie weekjes gaan we alweer naar huis en over twee weekjes heb ik nog een weekje vakantie! Je wilt niet weten wat we dan gaan doen
 :-)

Liefs Hanneke

Reacties

Reacties

mama

HAHA je vouwt de verkeerde tulpen, eh waterlelies... nou ja dan maar rozen. Toch schattig dat die kinderen zo enthousiast zijn over die plaatjes. Zo kun je iets doen wat helemaal nieuw voor hen is.
En die kleuters accepteren dus niet zo gemakkelijk gezag?? Ik dacht de kinderen daar heel volgzaam waren...
Was leuk om te lezen Hanneke, ik geniet elke keer weer!!
groetjes en kusjes, ik begin af te tellen!
mama

Sabina schutte

hoi Hanneke en Jaap natuurlijk! vorig jaar om deze tijd zaten wij daar ook! Heerlijk! zoveel foto's komen ons bekend voor! ga je in de vakantie naar de binnenlanden? Danta Bai! een belevenis maar of ik het weer zal doen met die padden op het toilet, vogelspinnen en slangen! maar het was prachtig! ben je al in een schooltje in de binnenlanden geweest? dat vond ik erg indrukwekkend hoe die mensen leven! wat maken wij ons dan druk om verkeerde dingen! veel plezier nog allebei! het is nu zo om! en je moeder vindt het nu wel lang genoeg hoor!

hartelijke groeten Sabina Schutte

(tante) Dinie

Hoi Han, o heerlijk om je verhalen te lezen, zo levensecht. Ik zie je non-verbale uitdrukkingen er ahw bij....
Kennen ze daar een laptop?

Wat die tulp/roos/waterlelie betreft en zelf kleuren bedenken voor de kleurplaat, ken je het liedje "bloemen zijn rood, jingeman' van Gerard van Maasakkers? Nee? googelen maar en daar de leerkrachten eens laten luisteren...

Dus met 3 weken alweer naar huis? Gaat de tijd snel voor je gevoel of is het ook wel weer goed zo?

Groetjes, tuurlijk ook aan onze geliefde neef!

Gerda Holtrust

Hey Hanneke, even snel mijn mail checken voordat ik naar bed ga. Mail van Hanneke, en ik ben te nieuwsgierig wat je nu weer beleefd heb. Dus ik wacht niet tot morgen. Genieten weer. Fijn dat jullie over ruim 3 weken weer naar huis gaan maar ik zal jullie verhalen missen.
groetjes ook aan Jaap vanuit Dalfsen

frederieke

Hoi Hanneke,

Ik geniet iedere keer van jullie belevenissen!
Leuk die verhalen vertellen hĂš?! Ik zie de kids meeleven!
Veel plezier nog daar..

Sander

Hee!

T gaat daar goed zo te lezen! Fijn!
Geniet er van! En maak er nog een paar mooie weken van!
De groeten aan de rest en tot over een maandje!

Sander!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!