Hanneke in Suriname

Dag 10, 11 en 12

Maandag, dinsdag en woensdag waren de introductiedagen van onze stageperiode. Jennifer, onze contactpersoon die nog maar een jaar hier woont en daarvoor in Almelo woonde, heeft ons informatie gegeven over Suriname, de cultuur en de mensen. Ze heeft een rondleiding gegeven op Lob Makandra en daar het één en ander over verteld. Het terrein waar we verblijven is een evangelisch centrum genaamd Lob Makandra. Er is een stichting waar gehandicapten wonen en/of naar school gaan, er is een kerk en er zijn kantoren. Er wonen mensen, waaronder de hele familie van Jennifer (zus Gloria, broer Jona(than), zusje Thersa en moeder, volgens mij ook nog tantes en uiteraard de kinderen van deze mensen). En er zijn heel erg veel appartementen waar mensen kunnen logeren, net als wij nu doen. Ik woon met nog vijf mensen in één huis en in een aantal appartementen naast ons wonen nog zeven studenten van de GH, verdeeld over vier kamers. In totaal zijn we dus met dertien mensen. We gaan per twee of drie naar een stageschool, volgende week. Vanmorgen zijn Marleen, Jaap en ik naar onze stageschool gelopen om kennis te maken. We wisten al waar die zat, Kenneth had het ons aangewezen, en we liepen erheen in de hoop daar iemand tegen te komen (ze hebben daar nog vakantie). Na een half uur lopen (helemaal als je op z`n Surinaams loopt) kwamen we aan. De directrice was er en we mochten even rondkijken. Gelukkig wist ze dat we kwamen en ze was heel vriendelijk en open! De lokalen zijn best wel kaal. Het is gewoon een stuk beton met een schoolbord en tafels en stoelen. Er stond in sommige lokalen ook een kast, en er lagen allemaal hele oude boeken in. Verder lag er niks. We moeten het dus doen met een stel oude boeken en een meetlat. Dat wordt een uitdaging en onze creativiteit wordt hier aardig op de proef gesteld!

Het viel ons wel op dat ze vragenblokjes hadden! Zelfgemaakt weliswaar, met een rood en geel vlak en een vraagteken in spiegelbeeld, maar ze hadden ze en ze doen aan zelfstandig werken!

De kleuterlokalen waren best leuk om te zien, er hingen vlaggetjes en er was een ‘taalhoek’ en een ‘poppenhoek’. Er stond niet zoveel in, maar het zag er best vriendelijk uit.

De directrice vertelde dat ze nog nooit blanke stagiaires hadden gehad, dus dat wordt vast wennen voor die kinderen, maar ze zei ook: “Jullie leren hier van ons, maar wij leren ook van jullie!” Dus dat vonden we heel positief.

Vanavond gaan we lekker uit eten voor waarschijnlijk minder dan 30 SRD per persoon (ongeveer 8 euro (delen door ongeveer vier)) en daarna gaan we uit bij een Nederlandse-stagiaires-salsa-tent.

Ik mis Nederland soms wel een beetje hoor, maar niet de regen en de kou en de drukte!!

Liefs!

Aly Hilberts

Klinkt heel positief Hanneke, dat komt vast goed.Wij (twee kleindochters van 16 en 17 hebben al geboekt voor het KBF in mei. Ze kennen op jullie scholen vast ook het KINDERBOEKENFESTIVAL wel.
Mocht je af en toe naar thuis verlangen dan is dat gemakkelijk te overwinnen: Je kijkt je klas rond, ziet hoe veel je hebt te geven en denkt dan: ik sta hier voor jullie, ik voeg iets toe in jullie (niet gemakkelijke) leven. Dan verleg je de prioriteit van het resultaat van je stage naar de zin van je werk: HET DOET ER TOE, JE KUNT IETS BETEKENEN voor hen!
Zegen toegewenst! Aly

mama

ai de stage komt nu echt dichtbij. Leuk dat het niet al teveel op Nederland lijkt, daarvoor heb je immers zover gereisd en zoveel geld betaald :)
Ben als juf en als moeder natuurlijk erg benieuwd. En waarom zou dat vraagteken op het vragenblokje in spiegelbeeld staan?????
Succes meissie, en neem het advies van Aly Hilberts ter harte, ik kan me er helemaal in vinden.
Kus mama.

frederieke

Hoi Hanneke,

Wat een verschil met Nederland zeg! Ben ook heel erg benieuwd hoe het daar allemaal gaat als je begonnen bent. Ik weet zeker dat het jullie gaat lukken; een ervaring om nooit meer te vergeten.
Veel succes gewenst met alles en voor je het weet zitten jullie hier alweer te kikkeren en verlang je terug naar het zonnige Afrika!!

Liefs,
Frederieke.

AH Kuiper

Dag Hanneke,
ach ja, missen doe je altijd wel iets, zoveelste leuker ook om straks weer terug te komen (dan mis je trouwens weer iets Surinaams denk ik). Je schrijft leuk en herkenbaar, veel plezier!
h gr bert K