Hanneke in Suriname

Dag 18, 19, 20 en 21

De eerste stageweek zit erop! Wat een bijzondere week. Ik ben aardig moe en we gaan het weekend zo meteen inluiden door lekker uit eten te gaan. Morgen (zaterdag) gaan we ook uit eten.

Ik heb echt bizarre dingen gezien en van medestudenten ook echt heftige dingen gehoord. De cultuur in het algemeen was al wennen en bijzonder om te zien, maar het onderwijs is een cultuurschok op zich!

Het beeld dat ik maandag had gekregen en ook op mijn blog had gezet, is wel een beetje veranderd. De kinderen zijn al wat minder gedeisd en er wordt gespeeld op het plein. We zijn deze week in verschillende klassen wezen kijken, en hebben daardoor verschillende leerkrachten zien lesgeven. Sommige leerkrachten zijn strakker dan anderen, waardoor de kinderen ook stiller zijn en meer in het gareel. Andere leerkrachten zijn wat liever, en dat zag ik terug in het gedrag van de kinderen: ze dachten dat ze meer konden maken en ze kletsten hardop en staken hun vinger niet op.

Ik heb voor de komende weken gekozen voor klas één (groep drie). Het is heel apart, het niveau is heel anders dan in Nederland. De kinderen zijn nog bezig met tellen en het herkennen van de cijfersymbolen, en ze hebben nog geen letter geleerd, alleen klanken aangehoord. Ik ben heel benieuwd hoe het de komende weken gaat, of het niveau nog een beetje gelijk wordt aan het niveau van Nederlandse groep drie-kinderen. De manier van lesgeven is ook heel anders dan in Nederland. De kinderen zijn getraind in het precies tegelijk iets nazeggen. Ze kennen veel versjes en de juf doet bijna alles klassikaal. Als ze voor zichzelf moeten werken, is het een hele korte kleine opdracht en als ze daarmee klaar zijn, moeten ze gewoon wachten. Er is geen klaar opdracht of iets dergelijks. Toen ik vandaag na het knippen en plakken tegen een kind zei dat hij ook wel vast mocht gaan inkleuren, gingen de andere kinderen hun knip- en plakwerk afraffelen om ook te mogen kleuren. Ze zijn het niet gewend en kunnen er dus nog niet echt mee omgaan als ik dat zómaar aanbied!

Volgende week dinsdag mogen we het begin van een vergadering bijwonen. De vergadering is onder schooltijd, de kinderen zijn dan vrij! De directrice gaf aan dat ze in de toekomst dit soort dingen wel na schooltijd zou willen, maar daar is de school nu nog niet aan toe. We zijn benieuwd hoe vergaderen er hier aan toe gaat en zijn lekker eerder vrij dan normaal, waar we ook van gaan genieten!

Vanaf volgende week maandag beginnen ook onze taken op het terrein van Lob Makandra. Iedereen heeft iets anders, we konden wel kiezen wat we wilden. Zo gaan sommigen spelletjes doen of zwemmen met de gehandicapten van het terrein, anderen gaan klussen en ik ga op maandag en dinsdag huiswerkbegeleiding doen. Op donderdag ga ik naar het kinderdagverblijf en op vrijdag help ik mee/leid ik de kinderclub van de kerk. Drukke week voor de boeg, maar dat ben ik wel gewend vanuit Nederland :-).

Liefs

Reacties

Reacties

Corine Monsma

Hoi Hanneke,

Leuk om te lezen hoe het met je gaat in Suriname. Bijzonder om te merken hoe anders het dus is als hier in Nederland! En jij zit er met je neus bovenop...-)
Heel veel sterkte bij alles, ben benieuwd welk type juf jou het meest aanspreekt; de strenge of de iets lievere?!
Groeten aan Jaap,
van ons, de Monsma-family

mama

K zou graag es om het hoekje kijken! Doe je die activiteiten op het terrein na schooltijd?
Mama

Aly Hilberts

Wat herkenbaar die nonchalante houding van de leerkrachten. Ben benieuwd of er materiaal voldoende is en of iemand op het idee komt achterblijvers aangepaste opdrachten te geven. Dislectie is voor veel leerkrachten onbekend en vaak zitten ze met rekenachterstanden in het haar. En als er dan te weinig boekjes zijn krijgen de goede leerlingen voorrang. Met heel veel voldoening heb ik daarvoor heel wat afgestencild en kinderen bijgewerkt.
Wat een voldoening geeft dat!
Ik hoop dat ook jullie veel mogen betekenen voor hen, want jullie inbreng doet er echt toe!!!
Hartelijke groet en zegen toegewenst, Aly

Wilco Schutte

Dat je schrijft: "drukke week voor de boeg" is echt on-surinaams hoor. Wat me vorig jaar tijdens ons bezoek echt verbaasde, dat men als het regent net zo sjokt, dan als het droog is. Dit kun je je in NL niet voorstellen. Ze maken zich nergens druk om. Veel plezier, en rustig aan doen :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!